‘Gemengde gevoelens’ over landelijke plannen voor woning- en wegenbouw

prinsjesdag 2024
De presentatie van de miljoenennota op Prinsjesdag 2024. ANP / Hollandse Hoogte / Robin Utrecht

Het versnellen van de woningbouw is volgens het nieuwe kabinet een topprioriteit. Mede daarom worden er dit jaar nog afspraken gemaakt over de besteding van 2,5 miljard euro voor nieuwe wegen, blijkt uit de begroting die op Prinsjesdag is bekendgemaakt. De branchevereniging Bouwend Nederland is blij met de intenties, maar twijfelt of het gaat werken. 

Elk jaar maakt het kabinet een begroting. Daarin staat hoeveel geld de regering uitgeeft en waaraan. De begroting wordt op Prinsjesdag bekendgemaakt, dit jaar dinsdag 17 september.

Veel van de bouwplannen die uit de nieuwe begroting blijken, kwamen eerder al aan het licht in het regeerakkoord. Het kabinet wil de woningbouw verbeteren door procedures te verminderen en miljarden te investeren. Daarbij hoort een impuls van 2,5 miljard euro voor de ontsluiting van nieuwe woningen, bijvoorbeeld met wegen. Over hoe het geld precies zal worden besteed, worden dit jaar afspraken gemaakt met de regio’s.

Kritiek

De branchevereniging Bouwend Nederland heeft “gemengde gevoelens” bij de gepresenteerde woningbouwplannen. “We zijn enerzijds verheugd te lezen dat minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) belemmeringen voor woningbouw weg wil nemen en overbodige regels wil schrappen. Anderzijds is het maar de vraag of deze plannen op korte termijn tot meer woningen leiden”, stelt de vereniging van bouwbedrijven.

Volgens Bouwend Nederland is er in de kabinetsplannen te weinig aandacht voor de concrete uitvoering van de bouw- en infraplannen. “Woorden en procesafspraken zijn er genoeg, maar om de problemen op te lossen zijn praktische maatregelen nodig die morgen al effect hebben. De aanleg van nieuwe infrastructuur blijft nodig om grote nieuwe woonwijken bereikbaar te maken. Maar dat gaat simpelweg niet zonder meer geld en stikstofruimte”, zegt Visser.

Ook Transport en Logistiek Nederland (TLN) maakt zich druk over een tekort aan geld voor aanleg en onderhoud. Die stelt dat er jaarlijks 1,4 miljard euro extra nodig is voor het op peil houden van de infrastructuur dan nu door het kabinet is begroot. “Als sector vragen wij om een plan om het achterstallig onderhoud in te lopen”, zegt bestuursvoorzitter Elisabeth Post.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Infrasite / ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.