Nieuwe standaard voor asfalt: reageren op richtlijn kan nog 2 weken

asfalt algemeen
Foto ter illustratie. Asfalteringswerkzaamheden op de N33 tussen Zuidbroek en de Eemshaven in februari 2024. ANP / Hollandse Hoogte / Persbureau Meter

De richtlijn van CROW voor de toepassing van ‘Warm Mix Asfalt’, het nieuwe standaard soort asfalt in de wegenbouw, ligt nog twee weken ter visie. Iedereen met interesse kan tot en met 15 juni feedback geven op de richtlijn. De feedback wordt bekeken door de werkgroep die de richtlijn heeft opgesteld, en eventueel meegenomen in de definitieve versie van de richtlijn. 

‘Warm Mix Asfalt’ is een term voor alle asfaltmengsels die worden geproduceerd bij temperaturen van 140 graden celcius of minder. Bedrijven in de wegenbouw maakten in de afgelopen jaren afspraken om alleen nog maar met zulke mengsels te werken. De branche is het er namelijk over eens Warm Mix Asfalt beter is voor het milieu dan het asfalt dat tot voorkort de standaard was: Hot Mix Asfalt. Dit asfalt wordt geproduceerd bij temperaturen van meer dan 140 graden celcius. Een hogere temperatuur dus, die meer energie nodig heeft en daardoor meer uitstoot oplevert, zo is het idee.

Omdat veel bedrijven in de wegenbouw de overstap naar Warm Mix Asfalt hebben gemaakt of gaan maken, heeft de stichting CROW een richtlijn opgesteld voor de toepassing van Warm Mix Asfalt. Het doel van de richtlijn voor Warm Mix Asfalt is dat, als een opdrachtgever Warm Mix Asfalt wil laten toepassen, de opdrachtgever duidelijk aan een aannemer kan meegeven wat er geleverd moet worden en hoe. De verschillende soorten mengsels en technieken die ervoor zorgen dat asfalt ook echt Warm Mix Asfalt is, staan om die reden in de richtlijn.

Lynpave, LEAB en meer

Een van die verschillende soorten mengsels is Lynpave, dat onder andere wordt ontwikkeld door het Asfalt Kenniscentrum (AKC). Volgens directeur Ralph Venema zorgt het voor 30 procent minder uitstoot dan traditionele asfaltmengsels. Lynpave wordt al jaren toegepast op wegen van gemeenten en provincies, en het is gevalideerd door het Asfaltkwaliteitloket op TRL 8 en TRL 9, zo vertelt hij tegenover Infrasite. De leden van het Asfalt Kenniscentrum, waaronder een paar van de grootste wegenbouwbedrijven in Nederland, bieden het mengsel sinds 1 februari 2024 standaard bij elk project aan.

Een ander soort mengsel in de richtlijn is LEAB. Hier werkt onder andere BAM Infra mee. Het bouwbedrijf beloofde vorig jaar om LEAB altijd standaard aan te gaan bieden bij projecten. Ook Heijmans gebruikt al een vorm van Warm Mix Asfalt tijdens projecten. Directeur Stefan de Munck van Heijmans Infra Asfalttechniek lichtte dit onlangs toe in een artikel op Infrasite.

Het doel van al die bedrijven, en ook de beheerders waarmee ze samenwerken, is om vanaf 1 januari 2025 volledig te stoppen met de toepassing van Hot Mix Asfalt, en alleen nog maar te werken met Warm Mix Asfalt. De richtlijn van het CROW, waar geïnteresseerden tot en met 15 juni feedback op kunnen geven, moet gaan helpen bij de transitie.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Nieuwe standaard voor asfalt: reageren op richtlijn kan nog 2 weken | Infrasite

Nieuwe standaard voor asfalt: reageren op richtlijn kan nog 2 weken

asfalt algemeen
Foto ter illustratie. Asfalteringswerkzaamheden op de N33 tussen Zuidbroek en de Eemshaven in februari 2024. ANP / Hollandse Hoogte / Persbureau Meter

De richtlijn van CROW voor de toepassing van ‘Warm Mix Asfalt’, het nieuwe standaard soort asfalt in de wegenbouw, ligt nog twee weken ter visie. Iedereen met interesse kan tot en met 15 juni feedback geven op de richtlijn. De feedback wordt bekeken door de werkgroep die de richtlijn heeft opgesteld, en eventueel meegenomen in de definitieve versie van de richtlijn. 

‘Warm Mix Asfalt’ is een term voor alle asfaltmengsels die worden geproduceerd bij temperaturen van 140 graden celcius of minder. Bedrijven in de wegenbouw maakten in de afgelopen jaren afspraken om alleen nog maar met zulke mengsels te werken. De branche is het er namelijk over eens Warm Mix Asfalt beter is voor het milieu dan het asfalt dat tot voorkort de standaard was: Hot Mix Asfalt. Dit asfalt wordt geproduceerd bij temperaturen van meer dan 140 graden celcius. Een hogere temperatuur dus, die meer energie nodig heeft en daardoor meer uitstoot oplevert, zo is het idee.

Omdat veel bedrijven in de wegenbouw de overstap naar Warm Mix Asfalt hebben gemaakt of gaan maken, heeft de stichting CROW een richtlijn opgesteld voor de toepassing van Warm Mix Asfalt. Het doel van de richtlijn voor Warm Mix Asfalt is dat, als een opdrachtgever Warm Mix Asfalt wil laten toepassen, de opdrachtgever duidelijk aan een aannemer kan meegeven wat er geleverd moet worden en hoe. De verschillende soorten mengsels en technieken die ervoor zorgen dat asfalt ook echt Warm Mix Asfalt is, staan om die reden in de richtlijn.

Lynpave, LEAB en meer

Een van die verschillende soorten mengsels is Lynpave, dat onder andere wordt ontwikkeld door het Asfalt Kenniscentrum (AKC). Volgens directeur Ralph Venema zorgt het voor 30 procent minder uitstoot dan traditionele asfaltmengsels. Lynpave wordt al jaren toegepast op wegen van gemeenten en provincies, en het is gevalideerd door het Asfaltkwaliteitloket op TRL 8 en TRL 9, zo vertelt hij tegenover Infrasite. De leden van het Asfalt Kenniscentrum, waaronder een paar van de grootste wegenbouwbedrijven in Nederland, bieden het mengsel sinds 1 februari 2024 standaard bij elk project aan.

Een ander soort mengsel in de richtlijn is LEAB. Hier werkt onder andere BAM Infra mee. Het bouwbedrijf beloofde vorig jaar om LEAB altijd standaard aan te gaan bieden bij projecten. Ook Heijmans gebruikt al een vorm van Warm Mix Asfalt tijdens projecten. Directeur Stefan de Munck van Heijmans Infra Asfalttechniek lichtte dit onlangs toe in een artikel op Infrasite.

Het doel van al die bedrijven, en ook de beheerders waarmee ze samenwerken, is om vanaf 1 januari 2025 volledig te stoppen met de toepassing van Hot Mix Asfalt, en alleen nog maar te werken met Warm Mix Asfalt. De richtlijn van het CROW, waar geïnteresseerden tot en met 15 juni feedback op kunnen geven, moet gaan helpen bij de transitie.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.