Nader onderzoek naar verminderde brandwerendheid tunnels in rijkswegen

A4 Ketheltunnel, snelweg
Foto: ProMedia / VK

Bij elf tunnels in rijkswegen die tussen 2000 en 2017 zijn opgeleverd, voldoet het beton niet aan de eisen voor brandwerendheid. Toch is het niet nodig om op grote schaal hittewerende bekleding in deze tunnels aan te brengen. Dat schrijft demissionair minister van Infrastructuur Barbara Visser aan de Tweede Kamer.

Er zijn vier tunnels opgeleverd tussen 2008 en 2017 waarvan het beton niet aan de eisen voor brandwerendheid voldoet. Bij nader inzien bleek dat ook te gelden voor zeven tunnels die in de acht jaar voor de genoemde periode waren opgeleverd. Het gaat onder meer om de Ketheltunnel, de Tweede Coentunnel en Tunnel Swalmen. Toch kunnen weggebruikers zich veilig door deze elf tunnels bewegen, legt Visser aan de Tweede Kamer uit. Daarvoor zijn diverse operationele maatregelen genomen, ook met het oog op het behoud van de tunnels.

Enorme operatie met veel hinder

In 2018 werd al besloten om hittewerende bekleding aan te brengen op de vier nieuwste tunnels en begin dit jaar werd duidelijk dat in de zeven oudere exemplaren dezelfde problemen met verminderde brandwerendheid spelen. Al deze tunnels van hittewerende beklededing moeten krijgen, betekent dat een enorme operatie met langdurige wegafsluitingen en veel verkeershinder tot gevolg. Om die reden is nader onderzoek gedaan door een hoogleraar en deskundige in betonconstructies. Dat onderzoek richtte zich op andere manieren om het beton in de tunnels aan de eisen voor brandwerendheid te laten voldoen.

Nader onderzoek met gemeente

“Uit dit verkennende onderzoek blijkt dat het op grote schaal aanbrengen van hittewerende bekleding in landtunnels mogelijk achterwege kan worden gelaten, of dat het slechts in beperkte mate hoeft te worden aangebracht”, aldus minister Visser. Voor elke tunnel moet dan wel samen met de gemeente waarin deze zich bevindt nader onderzoek worden gedaan. Dat gaat de komende tijd gebeuren en tot nader order blijven de operationele maatregelen van kracht om te zorgen dat de tunnels veilig gebruikt kunnen worden. Begin volgend jaar moet er dan een planning gemaakt worden, waarbij ook duidelijk wordt welke tunnels als eerste worden aangepakt.

Het gaat in dit verband om de onderstaande elf tunnels:

  • Salland-Twentetunnel (N35)
  • Ketheltunnel (A4)
  • Tweede Coentunnel (A10)
  • Koning Willem Alexandertunnel (A2)
  • Roertunnel (A73)
  • Tunnel Swalmen (A73)
  • 2e Beneluxtunnel (A4)
  • Thomassentunnel (A15)
  • Drie Sijtwendetunnels (N14)

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Nader onderzoek naar verminderde brandwerendheid tunnels in rijkswegen | Infrasite

Nader onderzoek naar verminderde brandwerendheid tunnels in rijkswegen

A4 Ketheltunnel, snelweg
Foto: ProMedia / VK

Bij elf tunnels in rijkswegen die tussen 2000 en 2017 zijn opgeleverd, voldoet het beton niet aan de eisen voor brandwerendheid. Toch is het niet nodig om op grote schaal hittewerende bekleding in deze tunnels aan te brengen. Dat schrijft demissionair minister van Infrastructuur Barbara Visser aan de Tweede Kamer.

Er zijn vier tunnels opgeleverd tussen 2008 en 2017 waarvan het beton niet aan de eisen voor brandwerendheid voldoet. Bij nader inzien bleek dat ook te gelden voor zeven tunnels die in de acht jaar voor de genoemde periode waren opgeleverd. Het gaat onder meer om de Ketheltunnel, de Tweede Coentunnel en Tunnel Swalmen. Toch kunnen weggebruikers zich veilig door deze elf tunnels bewegen, legt Visser aan de Tweede Kamer uit. Daarvoor zijn diverse operationele maatregelen genomen, ook met het oog op het behoud van de tunnels.

Enorme operatie met veel hinder

In 2018 werd al besloten om hittewerende bekleding aan te brengen op de vier nieuwste tunnels en begin dit jaar werd duidelijk dat in de zeven oudere exemplaren dezelfde problemen met verminderde brandwerendheid spelen. Al deze tunnels van hittewerende beklededing moeten krijgen, betekent dat een enorme operatie met langdurige wegafsluitingen en veel verkeershinder tot gevolg. Om die reden is nader onderzoek gedaan door een hoogleraar en deskundige in betonconstructies. Dat onderzoek richtte zich op andere manieren om het beton in de tunnels aan de eisen voor brandwerendheid te laten voldoen.

Nader onderzoek met gemeente

“Uit dit verkennende onderzoek blijkt dat het op grote schaal aanbrengen van hittewerende bekleding in landtunnels mogelijk achterwege kan worden gelaten, of dat het slechts in beperkte mate hoeft te worden aangebracht”, aldus minister Visser. Voor elke tunnel moet dan wel samen met de gemeente waarin deze zich bevindt nader onderzoek worden gedaan. Dat gaat de komende tijd gebeuren en tot nader order blijven de operationele maatregelen van kracht om te zorgen dat de tunnels veilig gebruikt kunnen worden. Begin volgend jaar moet er dan een planning gemaakt worden, waarbij ook duidelijk wordt welke tunnels als eerste worden aangepakt.

Het gaat in dit verband om de onderstaande elf tunnels:

  • Salland-Twentetunnel (N35)
  • Ketheltunnel (A4)
  • Tweede Coentunnel (A10)
  • Koning Willem Alexandertunnel (A2)
  • Roertunnel (A73)
  • Tunnel Swalmen (A73)
  • 2e Beneluxtunnel (A4)
  • Thomassentunnel (A15)
  • Drie Sijtwendetunnels (N14)

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam