Mourik en Swarco vervangen hydrauliek en sluisdeuren bij Grave
Een aannemerscombinatie van de bedrijven Mourik en Swarco pleegt van 15 maart tot en met 28 april onderhoud aan de sluis Grave in de Maas. De twee noordelijke sluisdeuren, de draaipunten, de hydrauliekslangen en alle hydraulische cilinders worden vervangen in opdracht van Rijkswaterstaat. De sluis is tijdens het onderhoud gestremd voor de scheepvaart, meldt het vakblad Schuttevaer.
Het preventieve onderhoud moet in de toekomst ongeplande stremmingen voorkomen. Aanvullend worden ook kleinere werkzaamheden gedaan aan de bedienings- en besturingsinstallaties. De werkzaamheden aan Grave zijn afgestemd met de werkzaamheden op de sluizen van Weurt en Lith. Met schippers die de Maas gebruiken is afgesproken dat er tegelijkertijd niet wordt gewerkt aan de sluizen van Weurt en Lith. “Hierdoor worden grote omvaarroutes voorkomen. Twee van deze drie sluizen blijft steeds beschikbaar”, schrijft Rijkswaterstaat.
Ongeplande stremming
In 2023 was sluis Grave meerdere keren ongepland gestremd. Op 9 mei was een olielekkend cilinder de oorzaak. In december was het twee keer raak. Eerst was een storing in het meetsysteem debet, daardoor lagen er meerdere schepen te wachten. Later in de maand waren er problemen met een hydraulische cilinder in de bovendeur.
Lees ook: