Na 63 jaar nieuw aandrijfmechanisme voor Hollandsche IJsselkering

Nieuwe kabeltrommel Hollandsche IJsselkering. Foto: Hollandia Services
Foto: Hollandia Services

De Hollandsche IJsselkering heeft na 63 jaar een nieuw aandrijfmechanisme gekregen. Deze kabeltrommels met aandrijflijnen zijn succesvol ingehesen in de 45 meter hoge heftorens van de stormvloedkering in Zuid-Holland. De bijzondere aanpassing van het oudste Deltawerk is geklaard door Hollandia Services.

Dat bedrijf neemt de renovatie van de in 1958 opgeleverde stormvloedkering voor zijn rekening en ontwierp en bouwde ook het nieuwe aandrijfwerk. Marion Tusveld, afdelingshoofd Keringen bij Rijkswaterstaat, spreekt van “nieuwe spieren voor de oude dame”, zoals de Hollandsche IJsselkering wel wordt genoemd.

“De oude kabeltrommels zorgen er als een soort katrol voor dat de schuiven van de stormvloedkering op en neer kunnen. De twee stalen schuiven van 480 ton gaan bij storm of hoog water naar beneden en beschermen zo het laagst liggende deel van Nederland. De kering gaat nu zo’n 3 à 4 keer per dicht voor hoog water maar vanwege de zeespiegelstijging verwachten we dat dit vaker moet gebeuren in de komende decennia.”

Het artikel gaat verder onder de foto

Nieuwe kabeltrommel Hollandsche IJsselkering. Foto: Hollandia Services
Inhijsen nieuwe kabeltrommels Hollandsche IJsselkering. Foto: Hollandia Services

De nieuwe kabeltrommels zijn dan ook robuuster ontworpen dan hun voorganger. Daardoor zijn de aandrijflijn en de kering zelf beter bestand tegen de stijgende zeespiegel. Het in- en uithijsen van de kabeltrommels in de bestaande heftorens was een uitdagende klus, geven RWS en Hollandia aan.

Slimme constructie voor precisieklus

“Bij de oorspronkelijke bouw zat de schuif nog niet tussen de torens, waardoor de hijskraan recht voor de openingen kon komen. Nu moet de kraan als het ware een hoek om en daarbij de trommels zijwaarts uit- en inhijsen. De monumentale torens moeten daarbij volledig intact blijven. Een behoorlijke precisieklus waarvoor Hollandia een slimme hulpconstructie heeft bedacht. Met deze zogenoemde ‘pallethaak’ blijft het hijspunt buiten de torens maar kunnen de 42 ton zware kabeltrommels toch volledig gecontroleerd uit- en ingehesen worden. Hier is maanden aan voorbereiding en testen voorafgegaan en deze methode is zeer succesvol gebleken”, aldus Rijkswaterstaat.

De Hollandsche IJsselkering is niet de enige van de dertien Deltawerken die onder handen worden genomen. Rijkswaterstaat voert tot 2023 bijzonder onderhoud uit aan de Hollandsche IJsselkering, de Maeslantkering, Hartelkering, de Volkeraksluizen en de Haringvlietsluizen. Daarbij gaat het om het repareren en vervangen van onderdelen op een zo duurzaam mogelijke manier.

Oorspronkelijke kabeltrommel Hollandsche IJsselkering. Foto: Rijkwaterstaat
De oorspronkelijke kabeltrommels in 1957. Foto: Rijkswaterstaat
Nieuwe kabeltrommel Hollandsche IJsselkering. Foto: Hollandia Services
Foto: Hollandia
Hollandsche IJsselkering. Foto: Rijkswaterstaat
Foto: Rijkswaterstaat
Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Na 63 jaar nieuw aandrijfmechanisme voor Hollandsche IJsselkering | Infrasite

Na 63 jaar nieuw aandrijfmechanisme voor Hollandsche IJsselkering

Nieuwe kabeltrommel Hollandsche IJsselkering. Foto: Hollandia Services
Foto: Hollandia Services

De Hollandsche IJsselkering heeft na 63 jaar een nieuw aandrijfmechanisme gekregen. Deze kabeltrommels met aandrijflijnen zijn succesvol ingehesen in de 45 meter hoge heftorens van de stormvloedkering in Zuid-Holland. De bijzondere aanpassing van het oudste Deltawerk is geklaard door Hollandia Services.

Dat bedrijf neemt de renovatie van de in 1958 opgeleverde stormvloedkering voor zijn rekening en ontwierp en bouwde ook het nieuwe aandrijfwerk. Marion Tusveld, afdelingshoofd Keringen bij Rijkswaterstaat, spreekt van “nieuwe spieren voor de oude dame”, zoals de Hollandsche IJsselkering wel wordt genoemd.

“De oude kabeltrommels zorgen er als een soort katrol voor dat de schuiven van de stormvloedkering op en neer kunnen. De twee stalen schuiven van 480 ton gaan bij storm of hoog water naar beneden en beschermen zo het laagst liggende deel van Nederland. De kering gaat nu zo’n 3 à 4 keer per dicht voor hoog water maar vanwege de zeespiegelstijging verwachten we dat dit vaker moet gebeuren in de komende decennia.”

Het artikel gaat verder onder de foto

Nieuwe kabeltrommel Hollandsche IJsselkering. Foto: Hollandia Services
Inhijsen nieuwe kabeltrommels Hollandsche IJsselkering. Foto: Hollandia Services

De nieuwe kabeltrommels zijn dan ook robuuster ontworpen dan hun voorganger. Daardoor zijn de aandrijflijn en de kering zelf beter bestand tegen de stijgende zeespiegel. Het in- en uithijsen van de kabeltrommels in de bestaande heftorens was een uitdagende klus, geven RWS en Hollandia aan.

Slimme constructie voor precisieklus

“Bij de oorspronkelijke bouw zat de schuif nog niet tussen de torens, waardoor de hijskraan recht voor de openingen kon komen. Nu moet de kraan als het ware een hoek om en daarbij de trommels zijwaarts uit- en inhijsen. De monumentale torens moeten daarbij volledig intact blijven. Een behoorlijke precisieklus waarvoor Hollandia een slimme hulpconstructie heeft bedacht. Met deze zogenoemde ‘pallethaak’ blijft het hijspunt buiten de torens maar kunnen de 42 ton zware kabeltrommels toch volledig gecontroleerd uit- en ingehesen worden. Hier is maanden aan voorbereiding en testen voorafgegaan en deze methode is zeer succesvol gebleken”, aldus Rijkswaterstaat.

De Hollandsche IJsselkering is niet de enige van de dertien Deltawerken die onder handen worden genomen. Rijkswaterstaat voert tot 2023 bijzonder onderhoud uit aan de Hollandsche IJsselkering, de Maeslantkering, Hartelkering, de Volkeraksluizen en de Haringvlietsluizen. Daarbij gaat het om het repareren en vervangen van onderdelen op een zo duurzaam mogelijke manier.

Oorspronkelijke kabeltrommel Hollandsche IJsselkering. Foto: Rijkwaterstaat
De oorspronkelijke kabeltrommels in 1957. Foto: Rijkswaterstaat
Nieuwe kabeltrommel Hollandsche IJsselkering. Foto: Hollandia Services
Foto: Hollandia
Hollandsche IJsselkering. Foto: Rijkswaterstaat
Foto: Rijkswaterstaat
Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam