Prorail wil meer vrijheden bij aanbesteden
Prorail wil meer bewegingsvrijheid bij het aanbesteden van onderhoud. De huidige regels zorgen voor complexe, dure en tijdrovende trajecten, terwijl het “innovatievermogen” van aannemers wordt beperkt. Dat zegt de spoorbeheerder in aanloop naar een gesprek over aanbestedingen in de Tweede Kamer op donderdag.
Op 7 november organiseert de Vaste Commissie voor Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer een overleg met verschillende experts en organisaties over aanbestedingen van infrastructuurprojecten. “De afgelopen jaren is het steeds complexer geworden om deze taak uit te voeren”, schrijft Prorail in aanloop naar dat gesprek. “Dat komt door een grote toename van de hoeveelheid werk en ambities, gecombineerd met de opdracht om dit werk uit te voeren met minimale hinder voor reizigers, verladers en de omgeving.”
Ook de krappe arbeidsmarkt, de schaarste van materialen en de complexiteit van wet- en regelgeving maken het steeds moeilijker om infrastructuur te onderhouden of aan te leggen, aldus Prorail. “Dat stelt ons voor vraagstukken, die soms om ingrijpende maatregelen vragen.” Om de problemen op te lossen, denkt de spoorbeheerder aan een aantal mogelijke oplossingen, waaronder het beperken van het aantal projecten en het vaker overdag en op werkdagen aan het spoor werken.
Complexe aanbestedingen, natuurbescherming en grote ambities
Daarnaast zou het volgens Prorail helpen als de Europese regels rondom het aanbesteden flexibeler worden. Deze regels vereisen op dit moment dat de spoorbeheerder “telkens een complex, kostbaar en tijdrovend aanbestedingstraject doorloopt”. De scope en aard van de werkzaamheden moeten bijvoorbeeld uitvoerig worden beschreven, terwijl het volgens Prorail beter zou zijn om meer bewegingsvrijheid te hebben. “Dat biedt marktpartijen de kans om ook tijdens de uitvoering hun kennis en innovatievermogen toe te passen.”
Ook stelt Prorail voor de regels ter bescherming van de natuur langs het spoor te vereenvoudigen. “Prorail stimuleert natuur in de berm, wat ecologie bevordert. Tegelijkertijd is dit alleen haalbaar indien Prorail haar kerntaken kan blijven doen. Prorail heeft proportionele en uitvoerbare wetgeving nodig, waarin veiligheid, ecologisch belang, tijd, kosten en het maatschappelijk belang van het spoor worden betrokken.” Volgens de spoorbeheerder is anderhalf tot twee jaar ecologisch onderzoek bijvoorbeeld te lang.
Ten slotte roept Prorail op om uitvoerende partijen eerder te betrekken bij politieke ambities. “Het is belangrijk om realistisch te blijven: niet alle projecten kunnen worden uitgevoerd zoals gewenst en kennen een lange doorlooptijd van jaren. Het versnellen van bepaalde projecten kan ten koste gaan van andere, kritische werkzaamheden. Om ambities te realiseren is het daarom van belang dat Prorail vanaf het begin wordt betrokken bij het vormgeven van ambities.”
Artikel gaat verder na de foto.
Met z’n allen om tafel
Elk van de bovengenoemde maatregelen is al eens eerder voorgesteld door Prorail, maar door ze te noemen in voorbereiding op het gesprek met de commissie, zet de beheerder ze opnieuw kracht bij. De Vaste Commissie voor Infrastructuur en Waterstaat organiseert het zogenaamde ‘rondetafelgesprek’ deze week omdat het constateert dat projecten soms niet doorgaan of te lang duren door de wijze van aanbesteden. Naast Prorail zijn onder andere Rijkswaterstaat, maar ook aannemers als Dura Vermeer en experts en vakgroepen uitgenodigd.
Dura Vermeer pleit voorafgaand aan het gesprek voor een centrale langetermijnaanpak. Een ‘Nederlands Doorstromingsfonds’ (NDF) kan volgens de aannemer helpen om de vervangings- en renovatieopgave structureel aan te pakken door projecten in portfolio’s te bundelen en tweefasencontracten te gebruiken. Dura Vermeer roept de politiek op om verantwoordelijkheid te nemen, zodat projecten sneller en beter verlopen.
Lees ook: