Verzakt spoor Geldermalsen-Culemborg binnenkort hersteld

Station Geldermalsen, beeldbank NS
Station Geldermalsen, beeldbank NS

ProRail gaat dit voorjaar en komende zomer het verzakte spoor tussen Culemborg en Geldermalsen herstellen. Verspreid over twee periodes zullen er in totaal dertig dagen geen treinen op het traject rijden.

Door de instabiele bodem waarop het spoor ligt geldt er al sinds oktober 2018 een snelheidsbeperking. Treinen mogen op het tracé maar maximaal 100 kilometer per uur rijden. De combinatie van een slappe bodem en een slechte afwatering leidt ertoe dat het spoor draagkracht verliest en verzakkingen vertoont.

Nieuw fundament

De snelheidsbeperking is een tijdelijke maatregel. ProRail gaat dit jaar de stabiliteit herstellen. “De urgentie is hoog”, zegt projectmanager Martijn Smulders van ProRail. Er wordt een nieuw fundament onder het spoor aangebracht en er komt een drainagesysteem om regenwater beter af te kunnen voeren. Aannemer Swietelsky gaat de klus uitvoeren en zet daarbij een speciale trein ( de PM1000-URM) in om de oude ondergrond uit te graven, het nieuwe fundament aan te leggen en het spoor weer op te bouwen.

Het werk wordt verdeeld over twee periodes waarin er geen treinverkeer mogelijk zal zijn. Dat gebeurt allereerst tussen 28 april en 4 mei. De tweede buitendienststelling is tussen 14 juli en 6 augustus. In die twee periodes rijden er bussen.

Volle snelheid

Smulders realiseert zich dat het werk ongemak voor de reizigers betekent, maar herstel van het spoor is noodzakelijk. “Als de werkzaamheden afgerond zijn is het spoor op de A2-corridor weer klaar voor de toekomst. Er ligt straks een stabiel en veilig spoor waar treinen op volle snelheid kunnen rijden.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Yvonne Ton

Verzakt spoor Geldermalsen-Culemborg binnenkort hersteld | Infrasite

Verzakt spoor Geldermalsen-Culemborg binnenkort hersteld

Station Geldermalsen, beeldbank NS
Station Geldermalsen, beeldbank NS

ProRail gaat dit voorjaar en komende zomer het verzakte spoor tussen Culemborg en Geldermalsen herstellen. Verspreid over twee periodes zullen er in totaal dertig dagen geen treinen op het traject rijden.

Door de instabiele bodem waarop het spoor ligt geldt er al sinds oktober 2018 een snelheidsbeperking. Treinen mogen op het tracé maar maximaal 100 kilometer per uur rijden. De combinatie van een slappe bodem en een slechte afwatering leidt ertoe dat het spoor draagkracht verliest en verzakkingen vertoont.

Nieuw fundament

De snelheidsbeperking is een tijdelijke maatregel. ProRail gaat dit jaar de stabiliteit herstellen. “De urgentie is hoog”, zegt projectmanager Martijn Smulders van ProRail. Er wordt een nieuw fundament onder het spoor aangebracht en er komt een drainagesysteem om regenwater beter af te kunnen voeren. Aannemer Swietelsky gaat de klus uitvoeren en zet daarbij een speciale trein ( de PM1000-URM) in om de oude ondergrond uit te graven, het nieuwe fundament aan te leggen en het spoor weer op te bouwen.

Het werk wordt verdeeld over twee periodes waarin er geen treinverkeer mogelijk zal zijn. Dat gebeurt allereerst tussen 28 april en 4 mei. De tweede buitendienststelling is tussen 14 juli en 6 augustus. In die twee periodes rijden er bussen.

Volle snelheid

Smulders realiseert zich dat het werk ongemak voor de reizigers betekent, maar herstel van het spoor is noodzakelijk. “Als de werkzaamheden afgerond zijn is het spoor op de A2-corridor weer klaar voor de toekomst. Er ligt straks een stabiel en veilig spoor waar treinen op volle snelheid kunnen rijden.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Yvonne Ton