Delicate hijsklus in Genemuiden
Wagenborg droeg afgelopen jaar een steentje bij aan een bijzonder transport. Ga maar na: elf stalen cilinders van elk 180 ton gaan na elkaar op transport van Bilbao naar Genemuiden. Via de zee en via de binnenvaart. Na een precisiebewerking gaan ze via dezelfde weg weer terug. De specialisten van Wagenborg verzorgen het delicate hijswerk in Genemuiden. Met een gloednieuwe Liebherrkraan.
Zo’n 140 kilometer buiten de Noorse kust wordt een uniek drijvend windpark gerealiseerd: het Hywind Tampen floating offshore windfarm project. Elf drijvende windmolens, die tezamen 88 MW aan stroom opwekken, zullen vijf offshore olieplatforms van Snorre en Gullfaks van stroom gaan voorzien.
Fundatie
Een in vele opzichten uniek project, waarbij ook Nederlandse inbreng is. Breman Machinery voert specialistische bewerkingen uit op de onderste secties van de masten van de windmolens. Deze zogenaamde bottom sections worden namelijk gevlakt en voorzien van boutgaten. Dit is nodig om de bottom sections op de drijvende fundatie te bevestigen.
Speciaal voor dit doel zijn de bottom sections van alle 11 molens vanaf de productielocatie in Bilbao via Rotterdam naar Breman Machinery in Genemuiden vervoerd. Met een hoogte van 10 meter, een diameter van 8,40 meter en een gewicht van 180 ton per stuk zeker geen kleinigheid.
Twee-tiende
Het vlakken van de onderzijde en boren van deze boutgaten is dan ook een precisieklusje van de bovenste plank. En extreem precies moet het zijn: tot op +/- twee tiende millimeter nauwkeurig! Dat is nou exact waarvoor je bij Breman Machinery in Genemuiden moet zijn. De experts van Breman Machinery beschikken namelijk over de juiste vakkennis, ervaring én speciale machines om te vlakken en de boutgaten met extreme precisie in reuze-onderdelen zoals deze bottom sections te maken.
Het team van Wagenborg Nedlift kwam eraan te pas om de transport- en hijswerkzaamheden op locatie in Genemuiden uit te voeren. Dit betrof het lossen van de bottom sections uit het binnenschip met behulp van mobiele kranen en het transport naar de constructiehal. Voor het lossen van de reuze-onderdelen zetten de hijsspecialisten onder andere de nieuwe Liebherr 700 tonner in, de LTM 1650-8.1. Het transport werd uitgevoerd met behulp van Scheuerle intercombi modulaire aslijnen.
Operationeel
Na bewerking gingen de bottom sections weer retour naar Bilbao via dezelfde weg. Deze logistieke operatie is diverse keren uitgevoerd om alle elf bottom sections in Genemuiden te kunnen bewerken. Inmiddels is de installatie van de drijvende windmolens op zee in volle gang en is een aantal windmolens al operationeel. De verwachting is dat het complete Hywind Tampen windpark in de loop van 2023 in gebruik wordt genomen.
Lees hier meer over Hywind Tampen