Minister: slim onderhoud infrastructuur zeer kansrijk
“De inzet van technologie heeft topprioriteit als het gaat om het onderhouden van de Nederlandse infrastructuur”, stelt demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Ze zei dat maandag bij een online werkbezoek aan het gemaal in IJmuiden en het gemaal- en sluizencomplex in Eefde, waar slim onderhoud centraal staat.
FME, de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie, en World Class Maintenance (WCM) leggen uit hoe Rijkswaterstaat en de markt samen werk maken van slim onderhoud in deze projecten. Dat “wordt onder andere gedaan door het aanbrengen van sensoren op infrastructurele werken, waarmee het functioneren van bijvoorbeeld bruggen en sluizen gemonitord kan worden en het falen van systemen kan worden voorkomen. Slim onderhoud streeft naar 100 procent voorspelbaarheid, waarbij onderhoud precies op tijd wordt uitgevoerd om storingen te voorkomen.”
Noodzaak van innovatie
Tijdens het online werkbezoek sprak demissionair minister Van Nieuwenhuizen uit dat technologie en samenwerking cruciaal zijn in onderhoud van infrastructuur. “De noodzaak van innovatie in de infrastructurele onderhoudssector neemt toe. Veel wegen, bruggen, viaducten en spoorlijnen zijn niet ontworpen en gebouwd op de belastbaarheid die het nu te verduren heeft. Om deze onderhoudspiek op te vangen, is slim onderhoud zeer kansrijk”, aldus Van Nieuwenhuizen.
“Innovatie moet voortaan altijd een publiek-private samenwerking zijn. Er moet vanaf het begin samen opgetrokken worden als het gaat om toepassing van innovatieve technieken en regelgeving moet vanaf het begin meegenomen worden”, vulde FME- voorzitter Ineke Dezentjé aan. Henk Akkermans van WCM benadrukte dat conditie gestuurd onderhoud preventief werkt en ‘bakken met geld’ bespaart.
Lees ook: Grootste onderhoudsopgave ooit voor Rijkswaterstaat in Noord-Holland