Kan een batterij de belasting van het elektriciteitsnet verminderen?

Vattenfall pilot. Foto: Vattenfall
Vattenfall pilot. Foto: Vattenfall

In de strijd om de druk op het elektriciteitsnet te verlichten, vindt momenteel een opmerkelijke proef plaats in Amsterdam. De combinatie van een grote batterij en acht laadpalen maakt het mogelijk om daar meer auto’s op te laden zonder het elektriciteitsnet extra te belasten. En dat kan zeer goed van pas komen nu de druk op dat net juist sterk toeneemt.

Door de batterij en laadpalen kunnen op de testlocatie op Zeeburgereiland zestien elektrische auto’s tegelijk opladen. Zonder de batterij waren dat er tien minder. Bovendien wordt het elektriciteitsnetwerk op deze manier minder zwaar belast.

Geen verzwaring van het net nodig

De proef met de zogeheten oplaadhub is een gezamenlijk project van Vattenfall, de gemeente Amsterdam en Heijmans. Het energiebedrijf ontwikkelde de slimme software. Die stemt vraag en aanbod op elkaar af door energie van het net op te slaan in de batterij, totdat deze nodig is om de elektrische voertuigen op te laden. Dat maakt het mogelijk om sneller te laden in gebieden waar het elektriciteitsnetwerk een hoge piekbelasting niet of onvoldoende aankan. Daardoor zou verzwaring van het elektriciteitsnet niet direct nodig zijn, redeneert Vattenfall

Lees ook: ‘Kabinet lost knelpunten elektriciteitsnet niet op’

De test duurt vijf jaar en het energiebedrijf ziet er een belangrijk moment in de energietransitie in. Het onderzoek draait namelijk om de vraag of een batterij bij kan dragen aan de ontlasting van het net in een tijd waarin die druk alleen maar toeneemt. Vattenfall redeneert dat elektrificering van het vervoer van groot belang is om de schadelijke uitstoot van voertuigen terug te dringen. Maar dat steeds grotere aantal voertuigen moet wel kunnen laden en dat vraagt steeds meer van het net. Het is al winst als er iets wordt bedacht waardoor die belasting niet toeneemt.

Juiste moment, juiste oplaadplek

De komende vijf jaar verzamelen Vattenfall, Heijmans en de gemeente Amsterdam data uit de oplaadhub. “Dit is nodig om zicht te krijgen op hoe je opgeslagen elektriciteit op het juiste moment op de juiste oplaadplek kunt krijgen. Op deze manier wordt duidelijk hoe een batterij zo efficiënt mogelijk kan worden ingezet. Als de test succesvol is, kan zo’n batterij ook op andere plekken worden gebruikt, bijvoorbeeld waar veel elektrische auto’s tegelijk laden of waar veel zonneopwekking is.”

Lees ook: Zeker 6 biljoen euro nodig voor energietransitie

Auteur: Vincent Krabbendam

Kan een batterij de belasting van het elektriciteitsnet verminderen? | Infrasite

Kan een batterij de belasting van het elektriciteitsnet verminderen?

Vattenfall pilot. Foto: Vattenfall
Vattenfall pilot. Foto: Vattenfall

In de strijd om de druk op het elektriciteitsnet te verlichten, vindt momenteel een opmerkelijke proef plaats in Amsterdam. De combinatie van een grote batterij en acht laadpalen maakt het mogelijk om daar meer auto’s op te laden zonder het elektriciteitsnet extra te belasten. En dat kan zeer goed van pas komen nu de druk op dat net juist sterk toeneemt.

Door de batterij en laadpalen kunnen op de testlocatie op Zeeburgereiland zestien elektrische auto’s tegelijk opladen. Zonder de batterij waren dat er tien minder. Bovendien wordt het elektriciteitsnetwerk op deze manier minder zwaar belast.

Geen verzwaring van het net nodig

De proef met de zogeheten oplaadhub is een gezamenlijk project van Vattenfall, de gemeente Amsterdam en Heijmans. Het energiebedrijf ontwikkelde de slimme software. Die stemt vraag en aanbod op elkaar af door energie van het net op te slaan in de batterij, totdat deze nodig is om de elektrische voertuigen op te laden. Dat maakt het mogelijk om sneller te laden in gebieden waar het elektriciteitsnetwerk een hoge piekbelasting niet of onvoldoende aankan. Daardoor zou verzwaring van het elektriciteitsnet niet direct nodig zijn, redeneert Vattenfall

Lees ook: ‘Kabinet lost knelpunten elektriciteitsnet niet op’

De test duurt vijf jaar en het energiebedrijf ziet er een belangrijk moment in de energietransitie in. Het onderzoek draait namelijk om de vraag of een batterij bij kan dragen aan de ontlasting van het net in een tijd waarin die druk alleen maar toeneemt. Vattenfall redeneert dat elektrificering van het vervoer van groot belang is om de schadelijke uitstoot van voertuigen terug te dringen. Maar dat steeds grotere aantal voertuigen moet wel kunnen laden en dat vraagt steeds meer van het net. Het is al winst als er iets wordt bedacht waardoor die belasting niet toeneemt.

Juiste moment, juiste oplaadplek

De komende vijf jaar verzamelen Vattenfall, Heijmans en de gemeente Amsterdam data uit de oplaadhub. “Dit is nodig om zicht te krijgen op hoe je opgeslagen elektriciteit op het juiste moment op de juiste oplaadplek kunt krijgen. Op deze manier wordt duidelijk hoe een batterij zo efficiënt mogelijk kan worden ingezet. Als de test succesvol is, kan zo’n batterij ook op andere plekken worden gebruikt, bijvoorbeeld waar veel elektrische auto’s tegelijk laden of waar veel zonneopwekking is.”

Lees ook: Zeker 6 biljoen euro nodig voor energietransitie

Auteur: Vincent Krabbendam