VOLVO FM ELECTRIC

De Bruyn Transport neemt vier elektrische trucks in gebruik

Volvo FM Electric in huisstijl foto De Bruyn

Ze hebben een actieradius van 300 km, een laadvermogen van minimaal 30 ton en zijn emissieloos en stil. Dat zijn de vier FM Electric Volvo trucks die vanaf eind dit jaar voor de Bruyn Transport in Oudewater de weg op gaan. Ze worden ingezet als trekkers in het GWW zwaartransport.

Bij personenwagens is de elektrificering met de komst van de eerste Tesla’s al meer dan tien jaar bezig.Voor het zwaar segment trekkers verliepen deze ontwikkelingen tot voor kort echter moeizaam. ‘Met een wagenpark van ruim 80 wagens is de overgang van fossiel naar emissieloos een hele opgave,’ zegt Joeri de Bruyn die samen met zus Tirza de Bruyn directeur-eigenaar is van De Bruyn Transport.

Laadstations

‘De grootste uitdaging zit hem in de infrastructuur die nodig is om ‘de groene vloot’ operationeel te houden. Dit soort apparatuur sluit je niet even aan op 230V om op te laden, daar zijn sterke omvormers voor nodig. Gezien ons werkgebied in met name Zuid Holland zijn we in die regio op zoek gegaan naar partners,’ aldus Joeri. Nog eind dit jaar wordt in Schiedam het eerste elektrische laadstation voor zwaartransport gebouwd. Met de snellader kun je hier binnen het uur opladen tot 80%. Met twee uur snelladen kun je rekenen op de volledige actieradius. ‘Het creëren van laadstations heeft op dit moment prioriteit. Voor een goede dekking komen er idealiter nog twee of drie laadstations bij. We zijn in gesprek met de juiste partners. Want een project van deze omvang, dat doe je niet alleen, dat doe je samen,’ aldus Joeri de Bruyn.

Uitrollen

Met de komst van elektrisch komt het einde van een tijdperk in zicht, hoe jammer sommigen dat ook vinden. Rijden met ‘de vlam in de pijp’ en een ronkende motor maakt plaats voor hoge acceleratie en extreem hoog rendement, met nauwelijks verlies van energie in warmte. Daar is een andere aanpak voor nodig. Op de motor uitrollen, eerder gas loslaten, terug genereren en meer anticiperen op het verkeer. ‘Dat zijn thema’s waar we samen met onze chauffeurs veel aandacht aan besteden. Investeren in elektrische trekkers en infra is één maar bewust omgaan met materieel en met elkaar in gesprek over rijgedrag en optimalisatie, daar zit de grootste winst.’

Opleggers

De eerste twee van de vier elektrische trucks gaan dit jaar nog de weg op en zijn als enkelassige trekkers geschikt voor verschillende opleggers en diverse GWW-projecten.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Oosterveld

De Bruyn Transport neemt vier elektrische trucks in gebruik | Infrasite
VOLVO FM ELECTRIC

De Bruyn Transport neemt vier elektrische trucks in gebruik

Volvo FM Electric in huisstijl foto De Bruyn

Ze hebben een actieradius van 300 km, een laadvermogen van minimaal 30 ton en zijn emissieloos en stil. Dat zijn de vier FM Electric Volvo trucks die vanaf eind dit jaar voor de Bruyn Transport in Oudewater de weg op gaan. Ze worden ingezet als trekkers in het GWW zwaartransport.

Bij personenwagens is de elektrificering met de komst van de eerste Tesla’s al meer dan tien jaar bezig.Voor het zwaar segment trekkers verliepen deze ontwikkelingen tot voor kort echter moeizaam. ‘Met een wagenpark van ruim 80 wagens is de overgang van fossiel naar emissieloos een hele opgave,’ zegt Joeri de Bruyn die samen met zus Tirza de Bruyn directeur-eigenaar is van De Bruyn Transport.

Laadstations

‘De grootste uitdaging zit hem in de infrastructuur die nodig is om ‘de groene vloot’ operationeel te houden. Dit soort apparatuur sluit je niet even aan op 230V om op te laden, daar zijn sterke omvormers voor nodig. Gezien ons werkgebied in met name Zuid Holland zijn we in die regio op zoek gegaan naar partners,’ aldus Joeri. Nog eind dit jaar wordt in Schiedam het eerste elektrische laadstation voor zwaartransport gebouwd. Met de snellader kun je hier binnen het uur opladen tot 80%. Met twee uur snelladen kun je rekenen op de volledige actieradius. ‘Het creëren van laadstations heeft op dit moment prioriteit. Voor een goede dekking komen er idealiter nog twee of drie laadstations bij. We zijn in gesprek met de juiste partners. Want een project van deze omvang, dat doe je niet alleen, dat doe je samen,’ aldus Joeri de Bruyn.

Uitrollen

Met de komst van elektrisch komt het einde van een tijdperk in zicht, hoe jammer sommigen dat ook vinden. Rijden met ‘de vlam in de pijp’ en een ronkende motor maakt plaats voor hoge acceleratie en extreem hoog rendement, met nauwelijks verlies van energie in warmte. Daar is een andere aanpak voor nodig. Op de motor uitrollen, eerder gas loslaten, terug genereren en meer anticiperen op het verkeer. ‘Dat zijn thema’s waar we samen met onze chauffeurs veel aandacht aan besteden. Investeren in elektrische trekkers en infra is één maar bewust omgaan met materieel en met elkaar in gesprek over rijgedrag en optimalisatie, daar zit de grootste winst.’

Opleggers

De eerste twee van de vier elektrische trucks gaan dit jaar nog de weg op en zijn als enkelassige trekkers geschikt voor verschillende opleggers en diverse GWW-projecten.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Oosterveld