project

Complexe klus: stalen brug van 660 ton over zeven treinsporen

Prosigker Brucke
Foto: Wagenborg Nedlift

Een boogbrug van 660 ton en 73 meter plaats je niet zomaar over zeven spoorlijnen heen. Daar komt de nodige voorbereiding bij kijken, en een oplossing op maat. Arjan Bossers van Wagenborg Nedlift vertelt hoe dat bedrijf de ‘Kolos van Köthen’ op zijn plaats kreeg.

De Duitse stad Köthen, gelegen op ongeveer een uur noordwaarts rijden van Leipzig, ligt aan de spoorlijn tussen Halle en Magdeburg. De Prosigker Brücke over die zeven sporen heen is onderdeel van een groot infraproject. Het object werd medio vorig jaar geplaatst, om sinds het einde van 2021 een verbinding tussen het centrum van de stad en de uitvalswegen te vormen. De brug is naast 73 meter lang en 660 ton zwaar ook nog eens 18 meter breed en 15 meter hoog.

Treinverkeer slechts één weekend gestremd

Voor het op zijn plek zetten van de brug werd Wagenborg Nedlift aangetrokken, waarbij Arjan Bossers de leiding van het project op zich nam. Hij schetst de uitdagingen: “Eén van de bijzondere aspecten aan dit project was dat de brug over zeven spoorlijnen heen moest komen te staan. Dat moest in relatief korte tijd gebeuren, zodat het treinverkeer slechts tijdens één weekend gestremd hoefde te worden. En bovendien moesten de bovenleidingen intact blijven.”

Het artikel gaat verder onder de foto

Prosigker Brucke

Bossers vertelt dat deze specifieke omstandigheden om een maatwerkoplossing vroegen. “We hebben een schuifsysteem gebouwd op basis van de middelen die we al in ons assortiment hadden. Met name qua engineering gaat daar een hoop voorbereidend werk inzitten, want het moet natuurlijk wel goed werken en daar moet je de klant ook van overtuigen. Aan zo’n concept ligt dus een uitgebreid plan vol berekeningen ten grondslag.”

Zoals dit project om maatwerk vroeg, zal dat ook voor veel volgende klussen gelden. Het concept van het schuifsysteem kan volgens Bossers vaker worden gebruikt, maar het zal wel per project op de omstandigheden moeten worden toegespitst.

Schuifsysteem voor verplaatsing

Terug naar april vorig jaar, naar het weekend dat het echt moest gebeuren. Aan de kant van de brug waar deze was geassembleerd, zette Wagenborg Nedlift Self Propelled Modular Transporters in, kortweg SPMT’s. Aan de andere kant was een 600 tons rupskraan opgesteld om het uiteinde van de brug aan te pakken. En daar tussenin zorgde het schuifsysteem voor de verplaatsing van het stalen kunstwerk. Met cube-jacks werd de brug 8 meter opgevijzeld, waarna de SPMT’s met het Modulair Support System onder de brug geplaats konden worden. Vervolgens werd de brug boven het spoor geplaatst.

Het artikel gaat verder onder de foto

Prosigker Brucke

Op dat punt van het project kon de rupskraan een uiteinde overnemen en was het werk voor de voorste set SPMT’s gedaan. De achterste set draaide de brug met behulp van de rupskraan in de gewenste positie. Vervolgens kon de brug langzaam op zijn plek worden geschoven. Daarna werd deze twee meter afgevijzeld en op borgmoervijzels overgenomen. Een paar weken later, na het uitharden van de fundatiepunten, is de ‘Kolos van Köthen’ door Wagenborg Nedlift op de definitieve fundaties afgezet.

‘Er valt toch wat van je schouders’

“We hebben met een team van negen mensen twee weken lang op locatie gewerkt. In het weekend dat de brug echt geplaatst werd, werkten we dag en nacht door in ploegen”, aldus Arjan Bossers. “In de uitvoering verliep alles eigenlijk prima, het ging zoals we hadden verwacht. De kleine dingen die zich altijd voordoen in dit soort projecten konden we ter plekke meteen oplossen.”

Hij zegt tot besluit: “Bij een opdracht van deze omvang sta je er altijd wel even van te kijken hoe groot zo’n brug eigenlijk is. Dus er valt toch wat van je schouders als hij op zijn plek staat. Door onze engineers was er iets bedacht dat zich nog niet had bewezen. Dan geeft het een kick als het inderdaad werkt zoals bedacht, en het is altijd weer mooi om dat met een goed samenwerkend team voor elkaar te krijgen.”

Lees ook:

Prosigker Brucke

Prosigker Brucke

Prosigker Brucke

Auteur: Vincent Krabbendam

Complexe klus: stalen brug van 660 ton over zeven treinsporen | Infrasite
project

Complexe klus: stalen brug van 660 ton over zeven treinsporen

Prosigker Brucke
Foto: Wagenborg Nedlift

Een boogbrug van 660 ton en 73 meter plaats je niet zomaar over zeven spoorlijnen heen. Daar komt de nodige voorbereiding bij kijken, en een oplossing op maat. Arjan Bossers van Wagenborg Nedlift vertelt hoe dat bedrijf de ‘Kolos van Köthen’ op zijn plaats kreeg.

De Duitse stad Köthen, gelegen op ongeveer een uur noordwaarts rijden van Leipzig, ligt aan de spoorlijn tussen Halle en Magdeburg. De Prosigker Brücke over die zeven sporen heen is onderdeel van een groot infraproject. Het object werd medio vorig jaar geplaatst, om sinds het einde van 2021 een verbinding tussen het centrum van de stad en de uitvalswegen te vormen. De brug is naast 73 meter lang en 660 ton zwaar ook nog eens 18 meter breed en 15 meter hoog.

Treinverkeer slechts één weekend gestremd

Voor het op zijn plek zetten van de brug werd Wagenborg Nedlift aangetrokken, waarbij Arjan Bossers de leiding van het project op zich nam. Hij schetst de uitdagingen: “Eén van de bijzondere aspecten aan dit project was dat de brug over zeven spoorlijnen heen moest komen te staan. Dat moest in relatief korte tijd gebeuren, zodat het treinverkeer slechts tijdens één weekend gestremd hoefde te worden. En bovendien moesten de bovenleidingen intact blijven.”

Het artikel gaat verder onder de foto

Prosigker Brucke

Bossers vertelt dat deze specifieke omstandigheden om een maatwerkoplossing vroegen. “We hebben een schuifsysteem gebouwd op basis van de middelen die we al in ons assortiment hadden. Met name qua engineering gaat daar een hoop voorbereidend werk inzitten, want het moet natuurlijk wel goed werken en daar moet je de klant ook van overtuigen. Aan zo’n concept ligt dus een uitgebreid plan vol berekeningen ten grondslag.”

Zoals dit project om maatwerk vroeg, zal dat ook voor veel volgende klussen gelden. Het concept van het schuifsysteem kan volgens Bossers vaker worden gebruikt, maar het zal wel per project op de omstandigheden moeten worden toegespitst.

Schuifsysteem voor verplaatsing

Terug naar april vorig jaar, naar het weekend dat het echt moest gebeuren. Aan de kant van de brug waar deze was geassembleerd, zette Wagenborg Nedlift Self Propelled Modular Transporters in, kortweg SPMT’s. Aan de andere kant was een 600 tons rupskraan opgesteld om het uiteinde van de brug aan te pakken. En daar tussenin zorgde het schuifsysteem voor de verplaatsing van het stalen kunstwerk. Met cube-jacks werd de brug 8 meter opgevijzeld, waarna de SPMT’s met het Modulair Support System onder de brug geplaats konden worden. Vervolgens werd de brug boven het spoor geplaatst.

Het artikel gaat verder onder de foto

Prosigker Brucke

Op dat punt van het project kon de rupskraan een uiteinde overnemen en was het werk voor de voorste set SPMT’s gedaan. De achterste set draaide de brug met behulp van de rupskraan in de gewenste positie. Vervolgens kon de brug langzaam op zijn plek worden geschoven. Daarna werd deze twee meter afgevijzeld en op borgmoervijzels overgenomen. Een paar weken later, na het uitharden van de fundatiepunten, is de ‘Kolos van Köthen’ door Wagenborg Nedlift op de definitieve fundaties afgezet.

‘Er valt toch wat van je schouders’

“We hebben met een team van negen mensen twee weken lang op locatie gewerkt. In het weekend dat de brug echt geplaatst werd, werkten we dag en nacht door in ploegen”, aldus Arjan Bossers. “In de uitvoering verliep alles eigenlijk prima, het ging zoals we hadden verwacht. De kleine dingen die zich altijd voordoen in dit soort projecten konden we ter plekke meteen oplossen.”

Hij zegt tot besluit: “Bij een opdracht van deze omvang sta je er altijd wel even van te kijken hoe groot zo’n brug eigenlijk is. Dus er valt toch wat van je schouders als hij op zijn plek staat. Door onze engineers was er iets bedacht dat zich nog niet had bewezen. Dan geeft het een kick als het inderdaad werkt zoals bedacht, en het is altijd weer mooi om dat met een goed samenwerkend team voor elkaar te krijgen.”

Lees ook:

Prosigker Brucke

Prosigker Brucke

Prosigker Brucke

Auteur: Vincent Krabbendam