Amsterdamse brug dicht om scheuren in beton

Tonnonbrug. Foto: gemeente Amsterdam
Foto: gemeente Amsterdam

De gemeente Amsterdam heeft de Marie Thomas Tonnonbrug per direct gesloten. Door scheuren in het beton is veilig gebruik door bussen, fietsers en voetgangers niet te garanderen.

De brug bevindt zich in het noorden van de stad en vormt een verbinding over het Twiske. Bij onderzoek kwamen de scheuren aan het licht. Verdere bestudering van het object moet duidelijk maken of en hoe veilig gebruik mogelijk is. Zo lang dat onderzoek niet is afgerond, blijft de brug voor al het verkeer gesloten. Ook het vaarwater onder de brug is gestremd. De gemeente geeft aan niet te weten hoe lang dit allemaal gaat duren. Er worden in elk geval drie weken uitgetrokken voor het vervolgonderzoek, maar dat kun dus ook meer tijd in beslag gaan nemen.

Meer bruggen (deels) dicht om scheuren

De naar een verzetsstrijdster vernoemde brug in Amsterdam is de volgende in een rij infra-objecten die met scheurvorming te kampen heeft en daardoor (deels) wordt afgesloten. Zo ging de Lage Erfbrug in Rotterdam eind vorige maand dicht voor het wegverkeer omdat het object te zwaar bleek te zijn voor de eigen constructie. Scheuren werden afgelopen zomer ook ontdekt in de Koningin Julianabrug in Alphen aan den Rijn en het herstel gaat zeker 2 miljoen euro kosten, zo bleek onlangs.

Eind vorig jaar werd duidelijk dat de Calandbrug het mogelijk jarenlang met een rijstrook minder moet doen. De scheuren in het wegdek zijn alleen nog met zeer ingrijpende reparaties te herstellen en de kans bestaat dat de rijstrook pas na 2025 weer open is. En ook op Velsertraverse in de N197 ging recent een rijstrook dicht. Hier bleken scheuren in het beton van het viaduct de boosdoener.

Auteur: Vincent Krabbendam

Amsterdamse brug dicht om scheuren in beton | Infrasite

Amsterdamse brug dicht om scheuren in beton

Tonnonbrug. Foto: gemeente Amsterdam
Foto: gemeente Amsterdam

De gemeente Amsterdam heeft de Marie Thomas Tonnonbrug per direct gesloten. Door scheuren in het beton is veilig gebruik door bussen, fietsers en voetgangers niet te garanderen.

De brug bevindt zich in het noorden van de stad en vormt een verbinding over het Twiske. Bij onderzoek kwamen de scheuren aan het licht. Verdere bestudering van het object moet duidelijk maken of en hoe veilig gebruik mogelijk is. Zo lang dat onderzoek niet is afgerond, blijft de brug voor al het verkeer gesloten. Ook het vaarwater onder de brug is gestremd. De gemeente geeft aan niet te weten hoe lang dit allemaal gaat duren. Er worden in elk geval drie weken uitgetrokken voor het vervolgonderzoek, maar dat kun dus ook meer tijd in beslag gaan nemen.

Meer bruggen (deels) dicht om scheuren

De naar een verzetsstrijdster vernoemde brug in Amsterdam is de volgende in een rij infra-objecten die met scheurvorming te kampen heeft en daardoor (deels) wordt afgesloten. Zo ging de Lage Erfbrug in Rotterdam eind vorige maand dicht voor het wegverkeer omdat het object te zwaar bleek te zijn voor de eigen constructie. Scheuren werden afgelopen zomer ook ontdekt in de Koningin Julianabrug in Alphen aan den Rijn en het herstel gaat zeker 2 miljoen euro kosten, zo bleek onlangs.

Eind vorig jaar werd duidelijk dat de Calandbrug het mogelijk jarenlang met een rijstrook minder moet doen. De scheuren in het wegdek zijn alleen nog met zeer ingrijpende reparaties te herstellen en de kans bestaat dat de rijstrook pas na 2025 weer open is. En ook op Velsertraverse in de N197 ging recent een rijstrook dicht. Hier bleken scheuren in het beton van het viaduct de boosdoener.

Auteur: Vincent Krabbendam