Drie weken heien bij hoofdstation Groningen, vierhonderd palen de grond in
Het begon maandag en het duurt nog drie weken: bij het hoofdstation Groningen worden maar liefst 400 heipalen de grond ingeslagen. Een forse verbouwing.
De heiwerkzaamheden starten aan de westkant van het nieuwe station, nabij het Emmaviaduct, meldt het vakblad SpoorPro. Er wordt richting het oosten gewerkt. Het heien vindt plaats van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 19.00 uur. In het weekend stopt het werk. Als het goed is staan de palen tegen half november in de grond. Het werk is live te zien via twee webcams.
De heiwerkzaamheden zijn nodig voor de fundering van een scheidingswand en de toekomstige voorgevel. De scheidingswand die gemaakt wordt moet ervoor zorgen dat er geen mensen op het spoor kunnen komen vanaf het busplatform. Daarnaast zorgt de wand ervoor dat er bussen niet op het spoor terecht komen en treinen niet op het busplatform.
Overzicht verbouwing
Het hoofdstation van Groningen ondergaat een forse verbouwing. In de nieuwe situatie heeft het station vier perronpleinen, met zeven sporen waar treinen aankomen en vertrekken. Tussen station Groningen en station Europapark is in 2020 al een vierde spoor aangelegd en station Europapark heeft een extra perron met perronkap, lift en trap gekregen. Ook is er een keervoorziening gebouwd, zodat treinen bij toekomstige werkzaamheden aan station Groningen door kunnen rijden tot Europapark in plaats van Assen.
Om de nieuwe sporen te kunnen bereiken, komt er een voetgangerspasssage. De ingang komt recht achter de hal van het monumentale stationsgebouw. De passage krijgt ook een entree aan de zuidzijde. Het vormt dan een verbinding tussen de binnenstad en de zuidelijke woonwijken. Een nieuwe fietstunnel zorgt voor hetzelfde effect: deze tunnel komt naast de voetgangerspassage en wordt een verbinding tussen twee fietsenstallingen. Onder voetgangerspassage en de fietstunnel wordt er een ondergrondse fietsenstalling gebouwd voor ruim 8.000 fietsen.
Verder wordt het busstation verplaatst van de noord- naar de zuidzijde. Er komt een tunnel onder de sporen en een op- en afrit, speciaal voor bussen, vanaf het Emmaviaduct. Door de verplaatsing van het opstelterrein naar de Vork is er naast het busstation ook ruimte voor gemeentelijke ontwikkelingen, zoals woningbouw. De noordzijde van het station krijgt een herinrichting, waarbij ook de verbinding met de binnenstad voor voetgangers en fietsers verbetert.
Lees ook: