Bouwmethode station Amsterdam Zuid pakt goed uit: miljoen kilo beton verplaatst, verkeer kon blijven rijden

amsterdam zuid station inschuiven vijzels metrodek
Hydraulische vijzels schoven het metrodek als het ware op zijn plek. ANP / Ramon van Flymen

Hoe bouw en verplaats je een betonnen metrodek van een miljoen kilo in een van de drukste stations van Nederland, zonder het station af te hoeven sluiten? Een bouwteam van 300 mensen krijgt het deze week voor elkaar bij Amsterdam Zuid. Terwijl de constructie wordt ingeschoven lopen reizigers er gewoon onderdoor. Treinen en metro’s konden blijven rijden, iets wat zonder de gekozen bouwmethode nooit was gelukt. Technisch projectmanager Emiel Vergouw legt uit.  

U las zojuist de inleiding van het artikel. Wilt u verder lezen?

Bent u al abonnee?

Inloggen

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Bouwmethode station Amsterdam Zuid pakt goed uit: miljoen kilo beton verplaatst, verkeer kon blijven rijden | Infrasite

Bouwmethode station Amsterdam Zuid pakt goed uit: miljoen kilo beton verplaatst, verkeer kon blijven rijden

amsterdam zuid station inschuiven vijzels metrodek
Hydraulische vijzels schoven het metrodek als het ware op zijn plek. ANP / Ramon van Flymen

Hoe bouw en verplaats je een betonnen metrodek van een miljoen kilo in een van de drukste stations van Nederland, zonder het station af te hoeven sluiten? Een bouwteam van 300 mensen krijgt het deze week voor elkaar bij Amsterdam Zuid. Terwijl de constructie wordt ingeschoven lopen reizigers er gewoon onderdoor. Treinen en metro’s konden blijven rijden, iets wat zonder de gekozen bouwmethode nooit was gelukt. Technisch projectmanager Emiel Vergouw legt uit.  

U las zojuist de inleiding van het artikel. Wilt u verder lezen?

Bent u al abonnee?

Inloggen

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.