Wagenborg Nedlift vervoert Churchillbrug schuin in schip
Bij Wagenborg Nedlift hoort het grote werk: zwaar hijswerk en transport. Dat gebeurt altijd op maat, inspelend op specifieke omstandigheden en wensen van de klant. We lichten hier één van de projecten uit: het werk aan de Churchillbrug in Leiden in Den Helder, een opdracht van Solidd Steel Structures.
Twee Leidse wijken worden erdoor verbonden. De Churchillbrug over de Oude Rijn verbindt het Morskwartier met Leiden Zuidwest en is onderdeel van de drukke provinciale weg N206. De opening was in 1984. Een flinke onderhoudsbeurt in de zomer van 2020 was noodzakelijk. De werkzaamheden begonnen op 20 juli en zouden een maand duren.
Hijskranen
De brug is daarbij in feite geheel vernieuwd. Met verzwaarde onderdelen, waaronder compleet nieuwe hameitorens waarop de balans met ballastgewicht en hangstangen is aangebracht. Voor het hijswerk zijn de kranen van Wagenborg Nedlift ingezet.
Bijzonder aan dit werk was het vervoer van het nieuwe brugval. Bert Top van Wagenborg Nedlift vertelt: ‘Met hijskranen van Wagenborg Nedlift zijn de oude brugdelen eruit gehesen. Op het wegdek zijn ze door een andere partij in stukken gesneden en afgevoerd.’
Vervolgens zijn fundamenten en nieuwe oplegpunten gemaakt. Met heel precies hijswerk kon daarop het nieuwe brugval van 11 x 17,5 meter en een massa van een kleine 120 ton worden geplaatst.
Boekensteunen
‘Maar’, zo vertelt Top, ‘het brugval was te groot en te breed om het op een ponton te vervoeren. De doorgangen om er te komen zijn eenvoudig te smal. We moesten een andere oplossing bedenken.’
Er moest een veilige vaartocht van Sumar in Friesland via Lemmer over het IJsselmeer en vervolgens naar Leiden worden gerealiseerd. Top: ‘Wij vatten het plan op om het brugval schuin in een binnenvaartschip neer te zetten, terwijl het leunde op stalen kleppen, vergelijkbaar met boekensteunen.’
Zijwind
Met secuur hijswerk is het val netjes in het schip gehesen. Maar omdat Top het weer nu eenmaal niet even exact kon voorspellen, rekende hij met een tijdmarge van drie dagen. ‘Dat val dat bijna rechtop staat in het schip, werkt bij zijwind als een zeil. We moesten dus met rustig weer het IJsselmeer over. We konden er in drie dagen komen, maar hebben er zes dagen voor gerekend. Gelukkig hadden we die extra dagen achteraf gezien niet nodig.’
Uitdaging
Na het bijzondere transport was er de afwerking in Leiden. Met twee kranen is het val uit het schip getild en netjes horizontaal op de oplegpunten geplaatst. Vervolgens zijn de hameitorens en de balansdelen op hun plek gehesen en afgemonteerd door opdrachtgever Solidd Steel Structures. Over deze originele transportoplossing zegt Top: ‘Hoe onmogelijker de opdracht, hoe meer wij ons voelen uitgedaagd.’
MEER INFORMATIE
www.wagenborgnedlift.nl