Waterspitsmuis krijgt trap, wandelaars hun spoortunnel in Deinum

deinum nabo tunnel waterspitsmuis
De NABO aan de Aldeleane bij Deinum. Google Maps

De lang beloofde spoortunnel bij Deinum kan dan toch aangelegd gaan worden. Er is een oplossing gevonden voor de waterspitsmuis, een beschermde diersoort die misschien wel eens last zou kunnen krijgen van de werkzaamheden. Dat was de reden dat er lange tijd geen omgevingsvergunning afgegeven kon worden.

Eigenlijk had de fiets- en voetgangerstunnel er al moeten liggen. Hij zou afgelopen zomer gebouwd worden en in plaats komen van een onbeveiligde overweg. Die spoorovergang, een van de laatste niet actief beveiligde overwegen (NABO’s) in Friesland, is al afgesloten, tot frustratie van wandelaars in het gebied. Prorail had het zo gepland dat de klus uitgevoerd kon worden in een periode dat er al een buitendienststelling gold vanwege werkzaamheden in de buurt.

Het duurde evenwel te lang voordat er een aannemer gevonden werd die de spoortunnel voor een relatief vriendelijk bedrag kon aanleggen. Kwam nog bij dat de omgevingsvergunning nog niet geregeld was. Dat had weer te maken met de mogelijke aanwezigheid van de waterspitsmuis in het gebied. Die moest namelijk óók het spoor kunnen oversteken. En liefst op een veilige, niet te moeilijke manier natuurlijk.

Inmiddels is er een aannemer gevonden voor het karwei én er is een oplossing voor de waterspitsmuis: die krijgt een eigen trappetje. Het ‘momentum’ is echter voorbij. De fervente wandelaars en fietsers zullen nog een jaartje om moeten lopen of fietsen, want de tunnel kan pas volgende zomer worden aangelegd, tot frustratie óók van Prorail. “Supervervelend allemaal”, zegt woordvoerder Mirjam de Witte tegen de Leeuwarder Courant. “Maar we zijn gebonden aan een aanbesteding, daar kunnen we helaas niets aan doen.”

Waterspitsmuis

De sluiting van de overweg en de komst van de tunnel, het had letterlijk heel wat voeten in de aarde allemaal. De gemeente Waadhoeke, waartoe Deinum behoort, wilde in 2021 een alternatief tracé aanleggen, maar een deal met de grondeigenaar mislukte op het laatste moment, waardoor dat plan de prullenbak in ging.

Uiteindelijk werd een akkoord bereikt met Prorail om voor 1,6 miljoen euro een eenvoudige voetgangerstunnel aan te leggen. De kosten werden daarbij verdeeld onder de spoorbeheerder (het Rijk), de gemeente en de provincie. Prorail besloot daarop de overweg alvast te sluiten. Vervolgens gooide de waterspitsmuis roet in het eten. Het beestje staat op de ‘rode lijst’ van beschermde diersoorten. Het muisje was in de buurt ooit opgemerkt en dus bestond het vermoeden dat de diertjes ook in de buurt van de aan te leggen tunnel zouden verblijven. Dat moest eerst onderzocht worden.

Duidelijkheid daarover kwam er niet, maar een oplossing ‘voor het geval dat’ werd gevonden, op basis waarvan de omgevingsvergunning kon worden afgegeven. Prorail gaat de aanleg van de tunnel nu plannen, maar zeker is in elk geval al dat het op zijn vroegst volgende zomer wordt voordat de eerste schop de Friese grond in gaat.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro.nl

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.