Ondergrondse schermpjes moeten trillingen tegengaan

MetaBarrier ingegraven
Ze zijn over 60 meter lengte ingegraven langs het spoor bij Breda. Paul Kampfraath

Langs het spoor bij Breda zijn over een lengte van zestig meter speciale ‘muurtjes’ ingegraven die trillingen van passerende treinen moeten absorberen. Het is een van de innovaties die wordt getest om spoortrillingen landelijk tegen te gaan.

“Afgelopen weekend hebben we onze innovatie, de Modulaire MetaBarrier, ingebouwd langs het hoofdspoor nabij Breda”, vertelt Paul Kampfraath, directeur van het bedrijf Kampa. “Het is een ondergronds trillingsreducerend scherm dat vlak langs het spoor wordt ingegraven onder het schouwpad. Het vermindert trillingshinder op een wijze die snel en relatief goedkoop kan worden gerealiseerd.”

Een deel van de techniek komt van het Italiaanse bedrijf Phononic Vibes, meldt het vakblad Spoorpro. Het Nederlandse Kampa heeft het aangepast voor gebruik langs het Nederlandse spoor, samen met We-Boost en Arcadis.

“Na een voorproef eerder dit jaar hebben we laatst in twee dagen tijd 60 meter scherm langs het spoor ingebouwd”, zegt Kampfraath. “Dat verliep perfect, was ruim binnen de tijd afgerond, zonder schade aan ondergrondse kabels en leidingen en zonder impact op de spoorligging. En ook het schouwpad ligt er na het inbouwen weer netjes bij.”

Tests moeten het uitwijzen

Vanaf deze week wordt het effect van de MetaBarrier gemeten. “Later dit jaar analyseren wij de meetresultaten en kunnen we bepalen hoeveel trillingen daadwerkelijk worden geabsorbeerd.”

“Vanzelfsprekend zijn we heel benieuwd naar de resultaten, maar tegelijkertijd zijn we vol vertrouwen dat de MetaBarrier doet waarvoor we hem ontwikkeld hebben. De praktijk is natuurlijk wel weerbarstig, dus het is goed dat we deze test kunnen doen aan een druk spoor en over een lengte waaraan je daadwerkelijk conclusies kunt verbinden.”

Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen

De innovatie is een van de vijf innovaties die de spoorbeheerder Prorail vorig jaar heeft gekozen om in de praktijk te testen. De tests maken deel uit van een initiatief om spoortrillingen in Nederland tegen te gaan, de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen (IBS).

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro.nl

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.

Ondergrondse schermpjes moeten trillingen tegengaan | Infrasite

Ondergrondse schermpjes moeten trillingen tegengaan

MetaBarrier ingegraven
Ze zijn over 60 meter lengte ingegraven langs het spoor bij Breda. Paul Kampfraath

Langs het spoor bij Breda zijn over een lengte van zestig meter speciale ‘muurtjes’ ingegraven die trillingen van passerende treinen moeten absorberen. Het is een van de innovaties die wordt getest om spoortrillingen landelijk tegen te gaan.

U las zojuist de inleiding van het artikel. Wilt u verder lezen?

Bent u al abonnee?

Inloggen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro.nl

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.