Savera rondt versterking brug A7 Purmerend af

brug a7 purmerend versterking
Ter illustratie. Werkzaamheden voor de versterking eerder dit jaar. ANP / Remko de Waal

Het werk aan de brug in de A7 bij Purmerend is klaar. Tienduizenden gaten, gevuld met kilometers aan wapeningsstaal, moeten de brug weer jaren veilig houden.  

Savera, een aannemerscombinatie van Dura Vermeer en acht andere bedrijven, heeft het project opgeleverd. De brug is sinds woensdag weer helemaal beschikbaar voor al het verkeer.

Volgens de laatste raming zou de brug op 21 oktober weer opengaan, maar Rijkswaterstaat meldt dat de laatste werkzaamheden zijn meegevallen. Voorbeelden zijn het verwijderen van tijdelijke barrières en belijning, en het aanbrengen van de middenberm en asfalt.

50.000 gaten in het beton

De brug werd sinds april versterkt. Een spoedklus, want zware voertuigen mochten al sinds 2022 niet meer over de verouderde brug heen. In de afgelopen maanden boorden de aannemers zo’n 50.000 gaten in het beton, die later werden opgevuld met vijftien kilometer aan wapeningsstaal. Vervolgens ging er nog een laag beton overheen, zoals constructeur Wim Vos met foto’s liet zien in een bericht op LinkedIn.

Omstreden project

Het was een omstreden project. Rijkswaterstaat voerde eerder dit jaar op de brug een verbod in op voertuigen van meer dan 25 ton, wat wegwerkers en weggebruikers tijdens de boorwerkzaamheden veilig moest houden. Het verbod werd echter structureel overtreden.

Sommige te zware vrachtwagens reden gewoon door, tot grote ergernis van de politie, de branchevereniging TLN en Rijkswaterstaat. Die zag naar eigen zeggen geen andere optie dan een compleet verbod op vrachtwagens tijdens de werkzaamheden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.