Partner

Norm voor ontwerp van beweegbare bruggen na twintig jaar vernieuwd

euvelgunnerbrug
Ter illustratie. Inhijsen van het beweegbare deel van de Euvelgunnerbrug in Groningen in de zomer van 2023. ANP / Hollandse Hoogte / Persbureau Meter

De NEN-norm voor het ontwerpen van beweegbare bruggen is na twintig jaar vernieuwd. De nieuwe versie wordt binnenkort beschikbaar. Dat kan je gerust monumentaal noemen, zeggen de deskundigen die Infrasite spreekt.

Het is altijd al een behoorlijk document geweest. Toen de zogeheten ‘​​NEN 6786’ in 2003 verscheen, bestond de norm uit ongeveer 40 pagina’s. Een overzicht van allerlei zaken waar je rekening mee moest houden om de onderdelen van een beweegbare brug veilig en volgens de regels te ontwerpen.

Ruim twintig jaar zijn voorbijgegaan sinds die eerste versie. De wereld is veranderd. En de technieken, wetten en regels voor machines ook. Hoog tijd voor een update dus. Tientallen deskundigen hebben de afgelopen jaren overlegd hoe de nieuwe norm eruit moet komen te zien. Het document is nu eindelijk klaar voor de publicatieronde en wordt over een paar weken beschikbaar voor inzage en commentaar.

Drie keer zo dik

De nieuwe norm is drie keer zo dik als de vorige, vertelt adviseur machineveiligheid Koen Krikke bij het automatiseringsbedrijf Pilz. Hij is een van de tientallen deskundigen die sinds 2003 betrokken is geweest bij de revisie. Een flinke klus, want in de afgelopen twintig jaar zijn de technieken en regels voor machines veranderd en uitgebreid. Al die veranderingen zijn waar mogelijk in de nieuwe norm verwerkt.

Het was even uitkijken dat het geen waslijst zou worden aan technische specificaties en juridische eisen, want daar heb je als gebruiker van de norm weinig aan, zegt Martijn Drost, consultant machineveiligheid. “Er is veel tijd en aandacht ingestoken om de normen voor de machinebouw te vertalen en bruikbaar te maken voor de wereld van de beweegbare infra.”

Het liefste wil je dat een bouwer of ingenieur de norm kan lezen om precies te weten wat hij of zij moet doen, vertelt Drost. Toch is dat niet altijd mogelijk. Soms staat het open ter interpretatie of en hoe een norm van toepassing is op een brug(deel). In die gevallen worden de mogelijke eisen beschreven in het document. De lezer moet dan zelf kiezen. Met behulp van de norm kan de keuze worden onderbouwd.

Het heeft even geduurd

Dat de eisen aan beweegbare bruggen soms openstaan ter interpretatie, is een van de redenen waarom de revisie van de norm zo lang heeft geduurd. Een commissie van deskundigen heeft jarenlang gediscussieerd over wat en hoe er in de norm moest komen te staan. De meningen konden nog wel eens verschillen, weet Drost.

Voor Krikke, een van de deskundigen in de commissie, was het doel altijd om tot een norm te komen die de veiligheid van bruggen in Nederland verbetert. Hij werkt als adviseur machineveiligheid bij het automatiseringsbedrijf Pilz, maar werd net zoals de andere commissieleden geacht om bedrijfsonafhankelijk mee te denken over de norm.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Norm voor ontwerp van beweegbare bruggen na twintig jaar vernieuwd | Infrasite
Partner

Norm voor ontwerp van beweegbare bruggen na twintig jaar vernieuwd

euvelgunnerbrug
Ter illustratie. Inhijsen van het beweegbare deel van de Euvelgunnerbrug in Groningen in de zomer van 2023. ANP / Hollandse Hoogte / Persbureau Meter

De NEN-norm voor het ontwerpen van beweegbare bruggen is na twintig jaar vernieuwd. De nieuwe versie wordt binnenkort beschikbaar. Dat kan je gerust monumentaal noemen, zeggen de deskundigen die Infrasite spreekt.

Het is altijd al een behoorlijk document geweest. Toen de zogeheten ‘​​NEN 6786’ in 2003 verscheen, bestond de norm uit ongeveer 40 pagina’s. Een overzicht van allerlei zaken waar je rekening mee moest houden om de onderdelen van een beweegbare brug veilig en volgens de regels te ontwerpen.

Ruim twintig jaar zijn voorbijgegaan sinds die eerste versie. De wereld is veranderd. En de technieken, wetten en regels voor machines ook. Hoog tijd voor een update dus. Tientallen deskundigen hebben de afgelopen jaren overlegd hoe de nieuwe norm eruit moet komen te zien. Het document is nu eindelijk klaar voor de publicatieronde en wordt over een paar weken beschikbaar voor inzage en commentaar.

Drie keer zo dik

De nieuwe norm is drie keer zo dik als de vorige, vertelt adviseur machineveiligheid Koen Krikke bij het automatiseringsbedrijf Pilz. Hij is een van de tientallen deskundigen die sinds 2003 betrokken is geweest bij de revisie. Een flinke klus, want in de afgelopen twintig jaar zijn de technieken en regels voor machines veranderd en uitgebreid. Al die veranderingen zijn waar mogelijk in de nieuwe norm verwerkt.

Het was even uitkijken dat het geen waslijst zou worden aan technische specificaties en juridische eisen, want daar heb je als gebruiker van de norm weinig aan, zegt Martijn Drost, consultant machineveiligheid. “Er is veel tijd en aandacht ingestoken om de normen voor de machinebouw te vertalen en bruikbaar te maken voor de wereld van de beweegbare infra.”

Het liefste wil je dat een bouwer of ingenieur de norm kan lezen om precies te weten wat hij of zij moet doen, vertelt Drost. Toch is dat niet altijd mogelijk. Soms staat het open ter interpretatie of en hoe een norm van toepassing is op een brug(deel). In die gevallen worden de mogelijke eisen beschreven in het document. De lezer moet dan zelf kiezen. Met behulp van de norm kan de keuze worden onderbouwd.

Het heeft even geduurd

Dat de eisen aan beweegbare bruggen soms openstaan ter interpretatie, is een van de redenen waarom de revisie van de norm zo lang heeft geduurd. Een commissie van deskundigen heeft jarenlang gediscussieerd over wat en hoe er in de norm moest komen te staan. De meningen konden nog wel eens verschillen, weet Drost.

Voor Krikke, een van de deskundigen in de commissie, was het doel altijd om tot een norm te komen die de veiligheid van bruggen in Nederland verbetert. Hij werkt als adviseur machineveiligheid bij het automatiseringsbedrijf Pilz, maar werd net zoals de andere commissieleden geacht om bedrijfsonafhankelijk mee te denken over de norm.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.