Asfalteert iedereen straks met recycling trains? ‘Wel veelbelovend, maar nog lang niet zeker’

asphalt recycling train
Een 'warme' Asphalt Recycling Train op de N315 bij Ruurlo. Foto via Rijkswaterstaat

Drie verschillende wegenbouwbedrijven laten in één week tijd aan Infrasite weten dat ze aan de slag zijn of aan de slag gaan met Asphalt Recycling Trains. Een revolutie in de wegenbouw? Dat moet nog gaan blijken, vertelt een ingewijde. Ze zijn allemaal veelbelovend, maar niet elk treintje is hetzelfde. In dit artikel: een beknopt overzicht van de verschillen en een antwoord op de vraag waarom iedereen het over een techniek lijkt te hebben waar je nog maar weinig van op de weg ziet.

Een peloton van machines beweegt langzaam over een weg. Oud asfalt wordt opgegeten, ter plekke gerecycled en weer aangelegd. Door alles op locatie te doen, hoeven er minder materialen getransporteerd te worden, zo is het idee. Minder vrachtwagens dus, zowel voor het wegbrengen van oud asfalt als het aanvoeren van nieuw asfalt. De aanpak moet de uitstoot in de wegenbouw gaan verminderen.

Onder andere de bedrijven KWS, BAM Infra en Dura Vermeer werken en experimenteren er al jaren mee. De techniek achter de ‘Asphalt Recycling Train’ is niet nieuw. Wel wordt de belangstelling groter. Alledrie de bedrijven laten deze week weten dat ze de treintjes toepassen of gaan toepassen voor nieuwe projecten. BAM Infra deed het onlangs op de Loevesteinserandweg op Schiphol. Dura Vermeer doet het begin juni op de N315 bij Ruurlo. En KWS heeft het onlangs gedaan op een weg in het Friese Weidum.

Artikel gaat verder na de foto. © Foto via BAM

bam cold asfalt recycling train
Een Cold Asphalt Recycling Train (CART) voor een project van BAM.

Is het nou CART of ART?

De gebruikte machines en technieken zijn verschillend, zo vertellen Raymond van de Stadt (directeur asfaltbedrijf KWS Infra) en Robbert Naus (innovatiemanager bij Dura Vermeer Infra) tegenover Infrasite. Het treintje waar KWS mee werkt is een Cold Asphalt Recycling Train (CART), terwijl Dura Vermeer ervaring heeft met een ‘warme’ Asphalt Recycling Train (gewoon ART).

De koude versie (CART) heeft geen of weinig verwarming nodig en is vooral geschikt om een hele asfaltconstructie te verwijderen, recyclen en opnieuw aan te brengen, zo vertellen ze. De andere versie (ART) is vooral geschikt om alleen een deklaag — en dus niet de hele asfaltconstructie —  te verwijderen, recyclen en opnieuw aan te brengen. De eerste machines in deze trein verwarmen het wegdek, zodat het asfalt loskomt. Vervolgens komt er een ‘remixer’ die het asfalt loswoelt en opeet, verwerkt en opnieuw aanbrengt. Tot slot maakt een wals het glad.

Robbert Naus van Dura Vermeer vindt niet dat de twee technieken met elkaar concurreren. De koude trein is volgens hem interessant als de hele asfaltconstructie aan het einde van de levensduur is. Als alleen de deklaag vervangen moet worden, dan is de andere variant geschikt, zo vertelt hij.

Artikel gaat verder na de foto. © Foto via Rijkswaterstaat

asfalt recycling train rijkswaterstaat dura vermeer
Een ‘warme’ Asphalt Recycling Train (gewoon ART) tijdens een proef in 2024.

Rijkswaterstaat wil het voor ‘de hele sector’

Niet alleen de wegenbouwbedrijven zijn enthousiast, maar ook de wegbeheerders waarmee ze samenwerken. KWS heeft al een paar keer een CART toegepast in opdracht van gemeenten in Friesland. Rijkswaterstaat heeft in samenwerking met Dura Vermeer pilots uitgevoerd met een ART: jaren geleden op de A73 en afgelopen maart op een verzorgingsplaats langs de A29.

Voor de eerste pilot werden de machines waaruit de ART bestond nog ingehuurd vanuit het buitenland. Inmiddels is er ook een ART in het eigendom van een Nederlands bedrijf: ART-E. Volgens Naus van Dura Vermeer bestaat het bedrijf uit onafhankelijke investeerders. Het is namelijk de bedoeling dat ook andere wegenbouwbedrijven uiteindelijk de mogelijkheid hebben om de machines voor hun projecten te gebruiken. ART moet beschikbaar worden voor “de hele sector”, zegt Rijkswaterstaat daarover.

Nog tests en validering nodig

De technieken zijn veelbelovend, maar of ze de nieuwe standaard worden in de wegenbouw? Het is nog lang niet zeker, denkt Naus. Voor de ART geldt dat proeven nog moeten uitwijzen of de kwaliteit van de deklaag die het treintje produceert gelijkwaardig is aan een deklaag met een mengsel uit de fabriek. Ook kunnen de weersomstandigheden meer van invloed zijn op het treintje dan een traditionele asfaltset. De deklaag wordt immers ter plaatse, in de buitenlucht, geproduceerd. Het is daarom mogelijk dat de trein in een minder groot deel van het jaar bruikbaar zal zijn.

Ook de CART, de koude variant die onder andere door KWS wordt gebruikt, is nog in de ontwikkelingsfase. Het kan nog zeker jaren duren voordat deze techniek voldoende is getest en gevalideerd om op grote Nederlandse wegen gebruikt te mogen worden, zo denkt een ingewijde.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Asfalteert iedereen straks met recycling trains? ‘Wel veelbelovend, maar nog lang niet zeker’ | Infrasite

Asfalteert iedereen straks met recycling trains? ‘Wel veelbelovend, maar nog lang niet zeker’

asphalt recycling train
Een 'warme' Asphalt Recycling Train op de N315 bij Ruurlo. Foto via Rijkswaterstaat

Drie verschillende wegenbouwbedrijven laten in één week tijd aan Infrasite weten dat ze aan de slag zijn of aan de slag gaan met Asphalt Recycling Trains. Een revolutie in de wegenbouw? Dat moet nog gaan blijken, vertelt een ingewijde. Ze zijn allemaal veelbelovend, maar niet elk treintje is hetzelfde. In dit artikel: een beknopt overzicht van de verschillen en een antwoord op de vraag waarom iedereen het over een techniek lijkt te hebben waar je nog maar weinig van op de weg ziet.

U las zojuist de inleiding van het artikel. Wilt u verder lezen?

Bent u al abonnee?

Inloggen

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.