Rijkswaterstaat verwacht meer problematiek bij sluizen en bruggen door achterstallig onderhoud

Hollandsche IJsselkering bij Krimpen aan den IJssel
Foto ter illustratie. De Hollandsche IJsselkering bij Krimpen aan den IJssel in 2022. ANP / Hollandse Hoogte / Hans van Rhoon

Rijkswaterstaat verwacht dat er steeds meer problemen met oude sluizen en bruggen komen door achterstallig onderhoud. Dat blijkt uit het Jaarverslag Infrastructuur en Waterstaat en de Slotwet Mobiliteit 2023 die in mei zijn gepresenteerd door het ministerie, zo meldt het vakblad Schuttevaer. Er worden minder werkzaamheden uitgevoerd dan nodig en veel projecten kampen met budgetoverschrijdingen.

Sinds medio vorige eeuw is in hoog tempo een groot deel van de waterinfrastructuur aangelegd. Omdat de huidige kunstwerken intensiever worden gebruikt dan voorzien én omdat ze kampen met ouderdomsgebreken, neemt de problematiek toe, zo valt te lezen in de rapportage.

Een groot aantal projecten omtrent de vaarwegen hebben forse budgetoverschrijdingen. Uitschieters daarbij zijn bijvoorbeeld de Nieuwe Sluis Terneuzen. Het projectbudget is met met maar liefs 126 miljoen euro toegenomen. Dit komt deels door hogere loonkosten, maar ook het verwijderen van PFAS en de coronacrisis, met vertragingen tot gevolg. De verruiming van de Twentekanalen kost maar liefst 51 miljoen euro meer. Dit komt vooral door de stijging van de staalprijzen.

Geld nodig, zegt Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat bekijkt via inspecties waar maatregelen nodig zijn. Daarbij wordt vooral gekeken waar mogelijk ernstige gevolgen voor de veiligheid en beschikbaarheid van het Hoofdvaarwegennet zich gaan voordoen. Voor de komende acht jaar worden vervolgens projecten ingepland omtrent onderhoud of vervanging van vaarwegen en bijbehorende objecten. De beheerder waarschuwt al jaren dat er structureel te weinig geld beschikbaar is voor alle onderhoudsprojecten.

In het nieuwe hoofdlijnenakkoord tussen de fracties van PVV, VVD, NSC en BBB staat dat de komende jaren een grote infrastructurele onderhoudsopgave wacht. “Doel is instandhouding van de minimaal benodigde basiskwaliteit van de bestaande waterwegen.” De nieuwe regering liet eerder weten twee miljard euro extra uit te willen trekken voor wegen en het spoor, maar hoeveel geld er precies komt voor het onderhoud van bruggen, sluizen en waterwegen, is nog niet bekend.

Minder tevreden

In 2023 is een belevingsonderzoek binnenvaart onder 686 schippers uitgevoerd door Rijkswaterstaat. Hieruit bleek dat 37 procent ontevreden is over Rijkswaterstaat als beheerder van de vaarwegen. Dat was in het vorige onderzoek uit 2021 nog 22 procent.

Het onderhoud van bruggen, sluizen en de vaarweg komt bij de meeste schippers naar voren op de vraag wat zij verbeterd willen zien op de laatst gevaren route. Concrete verbeterpunten van schippers zijn het inhalen van achterstallig onderhoud en het uitvoeren van preventief onderhoud aan vaarwegen, bruggen en sluizen.

Door in te zetten op onderhoud zullen er minder storingen zijn, zo beredeneren de schippers. Ook het voorkomen van personeelstekort wordt door de binnenvaartschippers genoemd, bruggen en sluizen mogen niet stilvallen omdat er onvoldoende personeel beschikbaar is.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Tessa Heerschop

Bron: Schuttevaer.nl

Rijkswaterstaat verwacht meer problematiek bij sluizen en bruggen door achterstallig onderhoud | Infrasite

Rijkswaterstaat verwacht meer problematiek bij sluizen en bruggen door achterstallig onderhoud

Hollandsche IJsselkering bij Krimpen aan den IJssel
Foto ter illustratie. De Hollandsche IJsselkering bij Krimpen aan den IJssel in 2022. ANP / Hollandse Hoogte / Hans van Rhoon

Rijkswaterstaat verwacht dat er steeds meer problemen met oude sluizen en bruggen komen door achterstallig onderhoud. Dat blijkt uit het Jaarverslag Infrastructuur en Waterstaat en de Slotwet Mobiliteit 2023 die in mei zijn gepresenteerd door het ministerie, zo meldt het vakblad Schuttevaer. Er worden minder werkzaamheden uitgevoerd dan nodig en veel projecten kampen met budgetoverschrijdingen.

U las zojuist de inleiding van het artikel. Wilt u verder lezen?

Bent u al abonnee?

Inloggen

Auteur: Tessa Heerschop

Bron: Schuttevaer.nl