Nieuwsbericht | Datum: 17-01-2005



Betuweroute brengt mammoet terug op zijn plek




Barendrecht - Maandag 17 januari 2005 wordt de Betuweroute Mammoet eindelijk van stal gehaald. Het ijzersterke dier is inmiddels uitgegroeid tot een echte Steppenmammoet van bijna 5 meter. Maandagochtend om 8 uur begint de Mammoet aan zijn trektocht vanuit Heerewaarden naar het oosten. Schoolkinderen van de Tweestromen school uit Heerewaarden zwaaien hun grote vriend uit.

De Mammoet moet een tocht van 70 km afleggen naar de gemeente Duiven. Rond 12.00 uur wordt het prehistorische dier aan de Kandiadijk in Groessen verwacht. Daarmee is de Mammoet terug op een plek waar hij ooit leefde. Daar zal hij verder leven en tot in lengte van jaren voorbijgangers verwijzen naar het indrukwekkende en innovatieve mammoetproject diep onder de grond. Onder de Kandiadijk ligt namelijk de tunnel onder het Pannendensch kanaal, een belangrijk onderdeel van de Betuweroute.

De bouw van de tunnel is inmiddels klaar. Bovengronds zijn enkel en alleen de tunnelgebouwen nog te zien. Omdat tijdens het boren van de tunnel mamoetbotten zijn gevonden, is kunstenaar Joris Baudoin op het idee gekomen deze mammoet te maken. De gemeente Duiven gaf op 11 januari 2005 officieel aan de Mammoet in de gemeente te kunnen ontvangen. Woensdag 19 januari 2005 wordt de Mammoet om 15.00 uur officieel ‘welkom geheten’ op zijn uiteindelijke bestemming door onder andere kunstenaar Joris Baudoin, burgemeester H.J. Zomerdijk van de gemeente Duiven, dr. John de Vos van het Nationaal Natuurhistorisch Museum Naturalis die de botten sinds eind 2003 onder haar hoede heeft. Ter afsluiting van hun project bieden de tunnelbouwers de mammoet aan aan de bewoners.


Deel dit artikel:                   





Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
BAM realiseert winstverwachting 2018 met gecorrigeerd resultaat
Nieuwsbericht
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Circulaire ondernemers krijgen hulp om door te breken
Nieuwsbericht
€16,9 miljoen voor sterkere Friese IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel








[Banners]